Els marges del riu besos:
El projecte té
com a objectiu no només millorar les condicions ambientals de la llera i la
qualitat de l'aigua, sinó, a més, millorar la capacitat hidràulica i permetre
l'ús de determinats trams dels marges per a l'oci ciutadà.
Les solucions que
es plantegen varien segons el tram en què discorre el riu. En un primer tram,
amb un entorn poc urbanitzat, la proposta aborda un tractament natural de la
llera, recuperant en els marges un prat fluvial al mateix temps que s'implanta
un tractament terciari per millorar l'efluent de la planta depuradora de
Montcada i Reixac (bàsicament eliminació de nutrients) . En un segon tram, molt
més urbà, es possibilita la utilització dels marges per a activitats d'oci. Per
això s'ha projectat un passeig exterior de ribera al marge esquerre i un parc
fluvial a l'interior de la llera contenint un vial de vianants amb carril
bicicleta i una àmplia zona enjardinada amb gespa.
Per millorar les
condicions de capacitat hidràulica es recreixen en 70 centímetres els murs de
l'antic canalització al llarg de gairebé cinc quilòmetres, assegurant així, en
qualsevol punt del tram, un resguard de 50 centímetres davant d'una avinguda de
2.400 m3 / s.
L'obra es
complementa amb la construcció de dos passarel · les que milloren la connexió
dels marges, així com una galeria subterrània que creua el riu i que també
millora la comunicació, en aquest cas entre serveis d'ambdós marges.
En definitiva, es
planteja la recuperació integral del tram final del riu Besòs, incrementant
l'actual capacitat hidràulica, millorant la qualitat de les aigües de l'efluent
de Montcada i Reixac, eliminant residus inerts existents a la llera, recuperant
els marges del riu creant nous hàbitats i recuperant la llera com a parc
fluvial per a l'oci ciutadà.
Riuades:
1962: Els
aiguats del 25 de setembre de 1962 van produir morts i grans danys materials
com els que va patir Sant Adrià del Besòs, que amb el desbordament del riu la
gent va tenir que sortir de les seves cases totes inundades i carreteres intransitables,
el pont de vianants a l’alçada de Montcada i Reixac va quedar destruït per la
força de les aigües.
Un total 815
morts inclosos els desapareguts i 2650 milions de pèrdues, en menys de dues
hores a causa d'una avinguda sobtada dels rius Llobregat i Besòs, i els seus
afluents en la seva part baixa. Es van registrar 212 mm en menys de 3 hores,
amb una intensitat màxima de 6 mm/min. Aquest episodi va tenir lloc després
d'una llarga sequera (feia 4 mesos que no plovia en algunes zones d'Espanya).
Diuen que va ser la major catàstrofe que recorda la història.
Ponts de Santa Coloma:
El Besós és un dels elements essencials que configuren la personalitat de Santa Coloma de
Gramenet i que ha servit per preservar la seva identitat, suposant una barrera
natural que la separava de Barcelona.
Aquest tradicional aïllament va començar a
trencar-se el 1913 amb la construcció del Pont Vell, ensorrat per una riuada el
1943 i substituït per un de nou el deu anys més tard. Després s'han construït
el pont de Can Zam i el del Molinet. Tanmateix, el paisatge urbanístic del
Besós ve definit actualment pel disseny modern i espectacular del pont de Can
Peixauet, inaugurat el 1992.
No hay comentarios:
Publicar un comentario